Încă de la începuturile sale, tehnologia de imprimat 3D promitea să deschidă porţile unor noi invenţii şi descoperiri în domeniul tehnologic, prin facilitarea creării de prototipuri. E simplu de înțeles, dacă urmărești procesul de patentare a unei invetii. Un cercetător care are o idee trebuie să investească sume uneori fabuloase pentru a-şi vedea idea devendind realitate. Chiar şi în stadiul de prototip.
Imprimarea 3D permite însă realizarea de piese unice. Folosind materiale profesionale, timpul este scurtat. Iar costurile de producţie mult mai reduse. În plus, drumul este mult mai scurt între producţia pieselor şi cercetător. Acesta poate să finiseze un prototip şi să îi aducă îmbunătăţiri. Toate acestea chiar înainte de a începe etapa de testare propriu-zisă.
Unul dintre primele prototipuri realizate folosind piese imprimate 3D aparţine unui cercetător de la Universitatea „Transilvania“ din Braşov. Este un motor de avion de 10 cm³ – un motor termic în doi timpi – cu componente realizate din pulberi metalice. Costurile de producţie pentru prototipul realizat ajung la 20.000 de euro, conform Mediafax.
Imprimat 3D în România
Prototipul a fost prezentat, la începutul lunii mai. Autorul este Valentin Stamate, cercetător în cadrul Universităţii „Transilvania“ din Braşov, departamentul de Ingineria fabricaţiei, Facultatea de Inginerie tehnologică şi management industrial. Este primul motor din lume realizat prin imprimare 3D.
Blocul motor, chiulasa, pistonul, arborele motor, distribuitorul din cadrul carburatorului, toba de eşapament , capacul de închidere al blocului motor, carburatorul, cămaşa cilindrului şi biela de transmitere a mişcării au fost realizate la imprimante 3D, tip SLM şi SLS. Toate componentele au fost fabricate din pulberi de oţel, aluminiu şi oţel impregnat cu bronz. Singurele componente care nu au fost realizate prin printare sunt elicea, care este din lemn, conul de antrenare cu sistemul de prindere, rulmenţii de susţinere, şuruburile, piuliţele şi bujia. Combustibilul folosit pentru angrenarea motorului este un amestec de metanol şi ulei.
Stamate a lucrat doi ani pentru acest proiect. Toate costurile necesare realizării acestui prototip au fost asigurate de Universitatea Transilvania din Braşov.
Realizarea a fost intens mediatizată în lumea imprimării 3D, punând pe harta inovaţiei Braşovul -oraşul de la poalele Tâmpei. Este un prilej de bucurie să putem vorbi despre importanţă inovaţiei în România, un posibil jucător în mediul internaţional extrem de expansiv al industriei aerospaţiale.
Pentru mai multe știri interesante din domeniul digital, accesează site-ul nostru! În secțiunea Blog găsești toate informațiile necesare din lumea virtuală.