Motor de avion imprimat 3D în România

Motor de avion imprimat 3D în România

Încă de la începuturile sale, tehnologia de imprimat 3D promitea să deschidă porţile unor noi invenţii şi descoperiri în domeniul tehnologic, prin facilitarea creării de prototipuri. E simplu de înţeles, dacă urmresti procesul de patentare a unei invetii. Un cercetător care are o idee trebuie să investească sume uneori fabuloase pentru a-şi vedea idea devendind realitate, chiar şi în stadiul de prototip.

Imprimarea 3D permite însă realizarea de piese unice, folosind materiale profesionale, în timp scurt şi cu costuri de producţie mult mai reduse. În plus, datorită drumului scurt dintre producţia pieselor şi cercetător, acesta poate să finiseze un prototip şi să îi aducă îmbunătăţiri chiar înainte de a începe etapa de testare propriu-zisă.

Unul dintre primele prototipuri realizate folsind piese imprimate 3D aparţine unui cercetător de la Universitatea „Transilvania“ din Braşov. Este un motor de avion de 10 cm³ – un motor termic în doi timpi – cu componente realizate din pulberi metalice. Costurile de producţie pentru prototipul realizat ajung la 20.000 de euro, conform Mediafax.

Imprimat 3D în România

Prototipul a fost prezentat, la începutul lunii mai, de Valentin Stamate, cercetător în cadrul  Universităţii „Transilvania“ din Braşov, departamentul de Ingineria fabricaţiei, Facultatea de Inginerie tehnologică şi management industrial şi este primul motor din lume realizat prin imprimare 3D.

Blocul motor, chiulasa, pistonul, arborele motor, distribuitorul din cadrul carburatorului, toba de eşapament , capacul de închidere al blocului motor, carburatorul, cămaşa cilindrului şi biela de transmitere a mişcării au fost realizate la imprimante 3D, tip SLM şi SLS. Toate componentele au fost fabricate din pulberi de oţel, aluminiu şi oţel impregnat cu bronz. Singurele componente care nu au fost realizate prin printare sunt elicea, care este din lemn, conul de antrenare cu sistemul de prindere, rulmenţii de susţinere, şuruburile, piuliţele şi bujia. Combustibilul folosit pentru angrenarea motorului este un amestec de metanol şi ulei.

imprimat 3D în România

Stamate a lucrat doi ani pentru acest proiect. Toate costurile necesare realizării acestui prototip au fost asigurate de Universitatea Transilvania din Braşov.

Realizarea a fost intens mediatizată în lumea imprimării 3D, punând pe harta inovaţiei Braşovul -oraşul de la poalele Tâmpei. Este un prilej de bucurie să putem vorbi despre importanţă inovaţiei în România, un posibil jucător în mediul internaţional extrem de expansiv al industriei aerospaţiale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *